Κινητή: Πως θα «αγοράσετε περιεχόμενο» χωρίς να το ξέρετε!

Ακάθεκτοι συνεχίζουν οι αετονύχηδες να χρεώνουν χιλιάδες χρήστες κινητών τηλεφώνων, παρά τις εξαγγελίες διαδοχικών κυβερνήσεων πως θα βάλουν τέλος στη δράση των συγκεκριμένων εταιρειών. Εσχάτως, μάλιστα, χρησιμοποιούν ακόμα πιο απίστευτες τεχνικές για την εξαπάτηση των χρηστών κινητών τηλεφώνων με ένα απλό πάτημα (click) σε μια διαφήμιση. Με αυτή την τεχνική, χιλιάδες συνδρομητές είδαν τους τελευταίους μήνες τους λογαριασμούς τους να χρεώνονται με 10 – 15 ευρώ το μήνα (για αρκετούς μήνες μέχρι να εντοπίσουν το κόλπο…) για «αγορά περιεχομένου», χωρίς ποτέ να έχουν αγοράσει οτιδήποτε και χωρίς να έχουν ποτέ εγγραφεί σε κάποια υπηρεσία «αγοράς περιεχομένου». Μάλιστα, εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αναγκάστηκαν να δημιουργήσουν ειδική ομάδα υποστήριξης για να διαχειριστούν τις καταγγελίες και ήδη επιστρέφουν τα ποσά σε όσους βέβαια έχουν αντιληφθεί τις «περίεργες» χρεώσεις.

Οι ίδιες οι εταιρείες «υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης» (ΥΠΠ), όπως ονομάζονται, επικαλούνται αθωωτικές αποφάσεις δικαστηρίων ακόμα και σε περιπτώσεις που η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) τους επιβάλλει πρόστιμα για τη δράση τους. Επιπλέον, οι δικηγόροι τους επιστρατεύουν το τεκμήριο της αθωώτητας, αφού δεν έχουν τελεσιδικήσει πολλές προσφυγές τους κατά προστίμων της ΕΕΤΤ. Ετσι συνεχίζουν να λειτουργούν, σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτα, όπως είχε παραδεχθεί πριν από περίπου έναν χρόνο ο (τότε) υπηρεσιακός υπουργός Οικονομίας Νίκος Χριστοδουλάκης. Κατά την τελετή παράδοσης του υπουργείου Υποδομών στο σημερινό υπουργό Χρ. Σπίρτζη ο κ. Χριστοδουλάκης είχε ανακοινώσει πως παρέπεμψε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού υπόθεση «υπερβολικής χρέωσης των καταναλωτών και τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες χρησιμοποιούν διάφορα τερτίπια για να χρεώνουν ανυποψίαστους καταναλωτές».

Μολονότι έχει περάσει ένας χρόνος, παραμένει άγνωστο αν η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα (η «δημοκρατία» απευθύνθηκε στην αρχή χωρίς να λάβει απάντηση), ενώ και στην ΕΕΤΤ δε θέλουν να κάνουν κανένα σχόλιο για τη συγκεκριμένη υπόθεση.

UPDATE: Σήμερα έλαβα επιστολή από τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού σύμφωνα με την οποία ούτε παρέλαβε στοιχεία από τον κ. Χριστοδουλάκη, ούτε είναι αρμοδιότητα της Επιτροπής η εξέταση τέτοιων καταγγελιών.

%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%cf%84%cf%83%ce%b1%ce%ba%ce%b7%cf%831

%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%cf%84%cf%83%ce%b1%ce%ba%ce%b7%cf%831%ce%b1

Τότε, πάντως, η Ενωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ), σε ανακοίνωσή της σημείωνε ότι το θέμα που ανακινήθηκε δεν αφορά τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και ότι οι ΥΠΠ αναπτύσσονται και παρέχονται στην πλειονότητά τους από τρίτους, αδειοδοτημένους από την ΕΕΤΤ παρόχους, που έχουν και την αποκλειστική ευθύνη για το περιεχόμενο και τον τρόπο παροχής τους.

Στην πραγματικότητα, βέβαια, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας έχουν εμπορικές συμφωνίες με τις συγκεκριμένες εταιρείες με βάση τις οποίες μοιράζονται και τμήμα των εσόδων. Εκπρόσωποι εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις ΥΠΠ παραδέχονται πως η αγορά παραμένει σε κατάσταση ζούγκλας. Υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας του κλάδου δήλωσε στη «δημοκρατία» πως «υπάρχουν ακόμα εταιρείες που αλλάζουν συχνά διευθύνσεις»! Ο ίδιος, όμως, ξεκαθάρισε πως «δεν είναι όλοι ίδιοι» και πως τουλάχιστον η εταιρεία που εκπροσωπεί επιστρέφει τα ποσά όταν το κέντρο τηλεφωνικής υποστήριξης που διαθέτει δεχθεί κλήσεις από χρήστες που διαμαρτύρονται επειδή θεωρούν παράνομη τη χρέωση.

Η άλλη πλευρά επισημαίνει, όμως, πως δεν έχουν όλοι τις γνώσεις και την υπομονή που απαιτείται για να ζητήσουν την επιστροφή των ποσών. Είναι χαρακτηριστικό πως σε πρόσφατη υπόθεση οι χρεώσεις έγιναν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο και μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει οι συμψηφισμοί στους λογαριασμούς των καταναλωτών που διαμαρτυρήθηκαν. Στελέχη εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες ΥΠΠ διαρηγνύουν τα ίματιά τους και δηλώνουν πως μόνο αφού ο καταναλωτής εγγραφεί σε μια υπηρεσία (π.χ. για να παίξει ένα παιχνίδι μέσω κινητού) θα τον χρεώσουν.

Από την άλλη πλευρά οι συγκεκριμένες εταιρείες δεν έχουν καμία δικλείδα ασφαλείας ώστε να αποφευχθούν οι κατά λάθος χρεώσεις. Στην πρόσφατη περίπτωση που οδήγησε σε χιλιάδες καταγγελίες στις εταιρείες κινητής, φαίνεται πως οι καταναλωτές χρεώνονταν με το πάτημα σε μια διαφήμιση που τους εμφανίζονταν κατά την περιήγηση στο Διαδίκτυο μέσω κινητού. Ομως, οι εκπρόσωποι εταιρειών ΥΠΠ επιμένουν να δηλώνουν πως «κάτι άλλο πάτησαν» οι συνδρομητές, χωρίς να ξεκαθαρίζον πως ακριβώς γίνεται η χρέωση.

Οι σοβαροί του Διαδικτύου, πάντως, με βάση και τη διεθνή εμπειρία δε χρεώνουν ανύποπτους χρήστες κινητών. Για να πληρώσεις σε μια υπηρεσία πρέπει να εγγραφείς (π.χ. με το ηλεκτρονικό σου ταχυδρομείο) και σε πολλές περιπτώσεις λαμβάνεις email με το οποίο επιβεβαιώνεις την εγγραφή σου ώστε να βεβαιωθεί και η εταιρεία πως θέλεις να πληρώσεις και πως δεν υπάρχει περίπτωση κακόβουλης χρήσης. Στην περίπτωση που βρέθηκε το τελευταίο δίμηνο στην επικαιρότητα οι χρεώσεις έπεφταν βροχή, χωρίς κάποιος να μπορεί να καταλάβει πότε ενεγράφη στην υπηρεσία! Στην εμπλεκόμενη εταιρεία υποστηρίζουν βέβαια πως κάτι τέτοιο δε συνέβη.

Τα επίσημα στοιχεία της ΕΕΤΤ, με βάση την έκθεση πεπραγμένων του 2015, δείχνουν πως έχουν περιοριστεί οι καταγγελίες για υπηρεσίες πολυμεσικού περιεχομένου. Εχει εξάλλου περάσει η εποχή που χρήστες κινητών ή σταθερών τηλεφώνων καλούσαν εξωτικούς προορισμούς «υψηλής χρέωσης» και φόρτωναν τους λογαριασμούς με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Μετά περάσαμε στα SMS και εσχάτως φαίνεται πως η υπόθεση κορυφώνεται με το μοντέλο «κάθε click και 5ευρώ», όπως λέει πρόσωπο που παρακολουθεί την υπόθεση. Στην ίδια έκθεση πεπραγμένων αναφέρεται πως η ΕΕΤΤ διενήργησε τεχνικούς ελέγχους για να διαπιστώσει τη συμμόρφωση των παρόχων που εμπλέκονται στην παροχή ΥΠΠ με τις προβλέψεις του σχετικού κανονιστικού πλαισίου και ιδίως του Κώδικα Δεοντολογίας. Η ιεράρχηση των ελέγχων βασίζεται κυρίως στο πλήθος των καταγγελιών που η ΕΕΤΤ λαμβάνει από καταναλωτές ώστε να αντιμετωπιστούν τα πιο συχνά και σοβαρά περιστατικά. Ως αποτέλεσμα αυτής της ιεράρχησης, ελέγχθησαν εταιρίες που αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% του συνόλου των καταγγελιών για το 2015″.

Δεν λέει, βέβαια, πως πολλά από τα πρόστιμα που έχει επιβάλλει τα τελευταία χρόνια καταπίπτουν στα δικαστήρια και συνεπώς ουδείς τολμά να ασχοληθεί με ορισμένες από τις αθώες εταιρείες ΥΠΠ με τους καλούς δικηγόρους.

 

Advertisements
This entry was posted in "Ανάπτυξη", Τεχνολογία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s