Ο ΟΣΕ και η σχέση του με τις υγιείς επιχειρήσεις

Σύμφωνα με τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη η οποία επισκέφτηκε χθες τον ΟΣΕ, ο οργανισμός είναι «υγιής» και η κυβέρνηση ετοιμάζεται να τον «ξεπουλήσει»! Η ίδια υποστήριξε πως ο ΟΣΕ εμφανίζει θετικό πρόσημο στα λειτουργικά του αποτελέσματα (αν δεν συμπεριληφθούν οι δαπάνες για τόκους) και πως οι προηγούμενες κυβερνήσεις τον επιβάρυναν με επαχθή δανεισμό. Οι δηλώσεις της κας Διώτη είναι ενδεικτικές της αντιπολιτευτικής τακτικής του ΣΥΡΙΖΑ: Ξεζουμίζουμε τις λέξεις από κάθε νόημα προκειμένου να στηρίξουμε την εκλογική μας πελατεία, δηλαδή τη μικρή μερίδα των δημοσίων υπαλλήλων που προτιμά να βουλιάξει η Ελλάδα παρά να αλλάξει το παραμικρό.

Τι δεν είπε, όμως, η κα Διώτη; Παρέλειψε να αναφέρει πως το 2009, όταν «λεφτά υπήρχαν», ο μέσος μισθός στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ άγγιζε τα 50.000 ευρώ και ήταν υπερδιπλάσιος του μέσου μισθού στον ιδιωτικό τομέα και κατά περίπου 45% υψηλότερος του μέσου μισθού στο δημόσιο! Παρέλειψε να αναφέρει πως μέχρι τότε τα ετήσια έσοδα του ΟΣΕ ήταν μικρότερα από τις δαπάνες μισθοδοσίας και συνεπώς χρειάζονταν συνεχή αιμοδοσία από τον κρατικό προϋπολογισμό προκειμένου να χρηματοδοτεί την κομματική πελατεία που είχε «τρουπώσει» στον οργανισμό τις τελευταίες δεκαετίες. (Update) Για την ακρίβεια, όπως μου υπενθύμισε ο @skouroudis τα έσοδα του ΟΣΕ το 2008 ήταν 180 εκατ., οι δαπάνες μισθοδοσίας 330 εκατ. (!), οι δαπάνες για τόκους 450 εκατ., τα λοιπά λειτουργικά έξοδα άλλα 420 εκατομμύρια. Σημειωτέον πως τα έσοδα των 180 εκατ. ήταν και αυτά εικονικά καθώς μοναδικός πελάτης του οργανισμού ήταν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία, ως επίσης χρεωμένη, δεν μπορούσε να τον πληρώσει! Οσο για την εικόνα εξυγίανσης που παρουσιάζει σήμερα η τελευταία, ελάχιστα συνδέεται με αύξηση εσόδων, καλύτερες υπηρεσίες, κλπ, αλλά με τεράστιες περικοπές (προσωπικό, δρομολόγια, κ.α.).

Τα ελάχιστα έσοδα σε σύγκριση με το απίστευτο κόστος μισθοδοσίας είναι μια από τις αιτίες του τεράστιου δανεισμού (περί τα 11 δισ. ευρώ) με το οποίο έχει φορτωθεί ο ΟΣΕ. Βεβαίως και οι κυβερνήσεις επιβάρυναν τον οργανισμό με δάνεια προκειμένου να ωραιοποιήσουν την εικόνα του δημοσίου χρέους. Τότε τα δάνεια των ΔΕΚΟ δεν υπολογίζονταν στο δημόσιο χρέος και όλοι ζούσαμε με τα μαγικά νούμερα της «ισχυρής Ελλάδας» που εμφάνιζε ο Κ. Σημίτης και η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή.

Αυτό που κυρίως δεν είπε η κα Διώτη είναι πως παρά τα περίπου 11 δισ. ευρώ δανεισμού και τα περίπου 10 δισ. κοινοτικών πόρων ο ΟΣΕ έχει καταφέρει κάτι απίστευτο ακόμα και για βαλκανική χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ. Δε διαθέτει ηλεκτροκίνηση στο βασικό δίκτυο κορμού του σιδηροδρόμου, δηλαδή στη γραμμή Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη! Που πήγαν άραγε τα δισεκατομμύρια τα οποία δαπάνησε η χώρα τις τρεις τελευταίες δεκαετίες; Η πρόσφατη δίωξη για απιστία, σε βαθμό κακουργήματος, κατά 13 υψηλόβαθμων στελεχών του ΟΣΕ που είχαν εμπλακεί σε υπόθεση προμήθειας τροχαίου υλικού είναι μόνο ένα επεισόδιο στη μακρά ιστορία κακοδιαχείρισης. Αλλά η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ προτίμησε να μην αναφερθεί στο που ακριβώς πήγαν τα 11 δισ. των δανείων του ΟΣΕ.

«Χρεώθηκε ο ΟΣΕ τη δημιουργία των υποδομών του» είπε η κα Διώτη, ενώ στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης το δημόσιο επιβαρύνθηκε με τις δαπάνες ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου. Το πρόβλημα, όμως, είναι πως στην περίπτωση της Ελλάδας, παρά τα χρέη και τα κοινοτικά κονδύλια, δεν έχουμε σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο! Την ίδια ώρα που όλες οι μελέτες προβλέπουν πως ο ρόλος του σιδηροδρόμου στις μεταφορές εμπορευμάτων θα αυξάνεται συνεχώς στην Ελλάδα δεν υπάρχει καν σύνδεση του ΟΣΕ με το λιμάνι του Πειραιά, όπως δεν υπάρχει εμπορευματικό κέντρο. Ολα αυτά, βέβαια, θα είναι ψιλά γράμματα στην «αχρήματη κοινωνία» που οραματίζονται στην Πλατεία Κουμουνδούρου.

Το σημερινό μου άρθρο στη «Δημοκρατία»

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Ο ΟΣΕ και η σχέση του με τις υγιείς επιχειρήσεις

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s