Πως η υποκρισία και η ψηφοθηρία μας κόστισαν 70.000 θέσεις εργασίας

Πριν από τις εκλογές του 2009, το ΠΑΣΟΚ είχε μετατρέψει σε ένα από τα κυριότερα θέματα της προεκλογικής καμπάνιας το υψηλό κόστος των διοδίων στους υπό κατασκευή εθνικούς οδικούς άξονες. Ο τότε υπεύθυνος του κόμματος για τα δημόσια έργα και μετέπειτα υφυπουργός Υποδομών Γ. Μαγκριώτης δήλωνε με κάθε ευκαιρία πως η νέα κυβέρνηση θα μειώσει τα διόδια, ενώ αναπτύσσονταν το κίνημα «Δεν Πληρώνω». Πολλοί θεωρούσαν και θεωρούν πως το αντίτιμο των διοδίων είναι υψηλό σε σύγκριση με την ποιότητα των οδικών αξόνων. Στην ουσία, οι οδηγοί προπληρώνουν για δρόμους που ΘΑ κατασκευαστούν, καθώς αυτό είναι το μοντέλο με το οποίο προκηρύχθηκαν οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης (Μαλιακός – Κλειδί, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Ιόνια Οδός, Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα).

Το παραμύθι της επικείμενης μείωσης των διοδίων συνεχίστηκε από τον πρώην υπουργό Υποδομών Δημ. Ρέππα και τον κ. Μαγκριώτη ακόμα και όταν διαπίστωσαν (λίγες εβδομάδες μετά την εκλογική νίκη του ΠΑΣΟΚ) πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Από τον Μάρτιο του 2010 οι τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα με περίπου 3,3 δισ. ευρώ είχαν ζητήσει αλλαγές στις συμβάσεις εξαιτίας της ραγδαίας πτώσης στην πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας από τους διεθνείς οίκους. Στην ουσία, οι τράπεζες είχαν ζητήσει μία αλλαγή: Να προβλέπεται στις συμβάσεις πως το δημόσιο (που θα εισπράξει το 60% – 80% των εσόδων από διόδια την προσεχή 30ετία, με εξαίρεση τα πρώτα πέντε χρόνια που τα έσοδα πάνε για τη χρηματοδότηση της κατασκευής) πρώτα θα πληρώνει τις υποχρεώσεις του για τα έργα και μετά θα βάζει τα λεφτά «στην τσέπη».

Η συγκεκριμένη αλλαγή ήταν σχετικά απλή και θα επέτρεπε τη συνέχιση των εργασιών στα εργοτάξια και τη διατήρηση δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας. Ομως, παγιδευμένοι στα όσα βαρύγδουπα είχαν εξαγγείλει προεκλογικά, αλλά και ως υπουργοί, οι κ.κ. Ρέππας και Μαγκριώτης επέμειναν να υποστηρίζουν πως «όπου να ‘ναι» θα μειωθούν τα διόδια! Και ας έβλεπαν πως η μείωση της κυκλοφορίας, λόγω της κρίσης, τίναζε στον αέρα τις συμβάσεις που είχαν υπογραφεί την περίοδο 2007 – 2008. Εφτασαν μέχρι του σημείου να εμφανίσουν και ένα ακατανόητο κείμενο «δεσμεύσεων» με τους εργολάβους, αλλά τον πρώτο ρόλο είχαν πλέον οι τράπεζες. Ετσι, από το Νοέμβριο του 2010 τα πιστωτικά ιδρύματα έχουν σταματήσει να χρηματοδοτούν τα έργα, τα εργοτάξια ρημάζουν και περίπου 70.000 θέσεις εργασίας χάθηκαν.

Εκτιμάται πως αν δεν είχαν σταματήσει τα συγκεκριμένα τέσσερα έργα (το πέμπτο, ο άξονος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα προχωράει κανονικά) το ΑΕΠ θα είχε υποχωρήσει κατά περίπου 2,5 εκατοστιαίες μονάδες λιγότερο. Γιατί, όμως, να ενδιαφέρει τους πρώην υπουργούς; Οσο καθυστερούσαν να πουν την αλήθεια (πως οι συμβάσεις έχουν τιναχθεί στον αέρα και δεν είναι δυνατόν να μιλάμε, τουλάχιστον τώρα, για μείωση διοδίων) τόσο «φούντωνε» το κίνημα «Δεν Πληρώνω». Στο τέλος, κάποιοι έγιναν διάσημοι πουλώντας ηρωισμό στις μπάρες των διοδίων και μερικές δεκάδες χιλιάδες έμειναν άνεργοι.

Οι υποκριτικές και ψηφοθηρικές εξαγγελίες για τα διόδια στοίχισαν ακριβά στην Ελλάδα. Εξαιτίας της διετούς καθυστέρησης στην εξεύρεση λύσης, η κατάσταση δυσκολεύει. Ξένες τράπεζες έχουν ανακοινώσει πως θα αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση και η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να αναζητήσει επειγόντως χρήματα από άλλες πηγές. Και, κυρίως, να πει την αλήθεια: Πως τα διόδια μπορούν να μειωθούν στο μέλλον, μόνο μέσω του περιορισμού των εσόδων που θα έχει το δημόσιο.

 

Το αυριανό μου άρθρο στη «Δημοκρατία»

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s